onsdag 22 januari 2014

Hej och hå vad tiden går!

Inga nyheter direkt förutom att jag äntligen har tagit det lite väl för lugnt med bloggen. Men snart så kommer det kickas igång igen med nya recept och nya äventyr. Skyller på vintertröttheten, ledighet och sjukdomar. Det är egentligen fel att skylla på något, för vad tar det egentligen att blogga, skriva något fem minuter men om man inte har tid så finns det ingen tid heller att sitta ner och fundera på vad man ska skriva. För det ska ju även vara lite kvalité på saker och ting. En sak jag saknar i min matlagning är soja färskosten för det gick ju att använda den som en vanlig färskost, bakade b la cheesecake som smakade hyfsat. Denna färskost har de tagit bort från sortimentet.  

Har hittat lite gamla recept b.la pizza med färdig glutenfri pizzabotten. Ett tips är att gå till den lokala pizzerian och be om pizzadeg som inte är gräddad (kostar ca 10 kronor). På min pizza var det dessa ingredienser men det är bara att välja egna ingredienser. Enkel fredagsmat eller mitt i veckan om du inte orkar laga mat. Ett perfekt sätt att bli av med rester.

Ingredienser:
Krossade tomater eller tomatpuré
Skinka
Rödlök
Babytomater
Paprika
Ruccola sallad

Gör så här: 
1. Bred på tomatpurén eller krossade tomater på pizza botten
2. Skiva alla ingredienser till lagom stora bitar.
3. Lägg dessa på pizzan och sen skjuts in i ugnen
4. Det tar olika tid för pizzan beroende på vad du använder för deg
5. Garnera ev. med ruccola sallad

Pizza
















En annan enkel rätt som är perfekt om man har rester i kylskåpet är omelett. Jag gör min på tre ägg och tre matskedar vatten/havremjölk/havre eller soja matlagningsgrädde. Då räcker det till två personer och en lunch. Så blandar jag i det jag har hemma och serverar en stor sallad till det.

Det blev tacomys förra fredagen med små tortilla bröd. Det blev både sallad, köttfärs och tortilla bröd kvar så jag gjorde en matig lunch med dessa ingredienser och begav mig ut till pulkabacken (med bus) och med en stor termos varm choklad gjord på havremjölk och denna gång oboy, hälften blev uppdrucken efteråt hemma. Hade även skurit kiwi och apelsiner.

Ska försöka uppdatera bloggen mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar