fredag 23 december 2011

Nu har jag inte skrivit på ett tag men anledning till det är att jag har jobbat mycket i jul plus att jag hade en som var sjuk här hemma.
Jag gjorde köttfärsbiffar i veckan, hade köttfärs över.

Köttfärsbiffar

Ingredienser:
500 gram köttfärs
2 ägg
2 rårivna morötter
1/2 lök
1 vitlöksklyfta
Salt och peppar

Gör så här:
1. Lägg köttfärsen i skål, hacka löken, riv morötterna grovt, pressa vitlöken och krydda. 
2. Rör om ordentligt, knäck äggen och rör om ytterligare en gång
3. Forma köttfärsen till biffar 
4. Värm stekpannan och stek på medelhög värme, vänta någon minut med att vända på biffarna så smular de ej sönder. 

Servera kokt potatis och brunsås till. 

Vitsås
Tillagningstid: 15 minuter
För: 4 personer

Ingredienser:

25 gram mjölkfritt smör eller rapsolja
2 msk vetemjöl
4 dl vatten eller havremjölk alternativt matlagningsgrädde om man vill lyxa till det lite.

Gör så här:
1. Smält smöret,
2. Rör ner vetemjölet.
3. Blanda i vätskan.
4. Koka upp under omrörning.

Brunsås
Innehåller: Soya
Blanda vitsås enligt recept och tillsätt soya tills du är nöjd med smak och färg.


Tips!
Vitsås är grunden till alla mina såser passar även bra som bechamelsås till lasagner eller som pastasås.

1. Smält smör

2. Smält smör och mjöl

3. Färdig vitsås

  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar